Het shop in shop concept is een interessant en handig concept waarbij een winkel een deel van zijn winkelruimte openstelt voor een andere winkel om spullen te verkopen. Het concept is erg handig omdat er diversiteit wordt gecreëerd in de winkel en als de ene winkel wat ruimte te veel heeft wordt deze ook efficiënt gebruikt. Daarnaast kan de samenwerking van de verschillende winkels een positief effect voor beide zaken een positief effect hebben omdat meer mensen ermee in aanraking komen. Dit concept zie je bijvoorbeeld bij ITAB en ga zo maar door. 

Voorbeelden van het concept 

Het shop in shop concept komt meer voor dan men zich eigenlijk beseft. Bijvoorbeeld bij ITAB zoals eerder genoemd. Ook in de Bijenkorf is dit concept op een bepaalde manier zichtbaar, maar dan alleen met heel veel winkels en merken in een grote winkel. In winkels als NA-KD is vaak een sieraden deel van een andere winkel en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Het concept is dus veel gebruikt en dat is ook niet gek gezien de voordelen. Het delen van de kosten van de ruimte, profiteren van elkaars consumentengroep etc. Dit concept zorgt voor veel efficiëntie en bespaart veel geld voor de bedrijven.

Nadelen van het concept

Dit concept zoals bij ITAB wordt gebruikt heeft ook een paar nadelen. Als de winkels die samenwerken en een winkelruimte delen te verschillend zijn kan het namelijk ook de efficiëntie van de winkels tegenwerken aangezien het verwarrend wordt voor de consumenten en ongeorganiseerd. Daarnaast moet er ook daadwerkelijk genoeg winkelruimte zijn voor beide zaken, anders wordt het een op elkaar gepropte bende. Het kan ook gebeuren dan klanten van de ene winkel overstappen naar de ander omdat die producten hun beter bevallen en een winkel dus benadelen. Over het algemeen kunnen deze nadelen prima worden weggewerkt en is het shop in shop concept een goed en efficiënt plan.