Hoe schrijf je jouw bedrijf in?

Als je eenmaal een plan hebt over de kansen en mogelijkheden van jouw bedrijf dan is het tijd om je te gaan inschrijven. Een belangrijk aspect hierbij is de naam van je bedrijf. Het Checken van handelsnaam is altijd erg belangrijk. Zo voorkom je problemen omtrent merkrechten etcetera. Je kan je bedrijf niet inschrijven zolang je geen naam hebt. Een goede naam is herkenbaar en blijft hangen bij klanten. Zorg er altijd voor dat je jouw naam laat controleren door professionals zoals https://www.knijff.nl/. Een unieke bedrijfsnaam is niet alleen handig, maar het bedenken ervan is ook simpelweg leuk.

Het kiezen van een rechtsvorm

Als je een bedrijf wilt beginnen in Nederland, dan moet je ingeschreven staan in het handelsregister van de kamer van koophandel. Om je bedrijf te kunnen inschrijven heb je een rechtsvorm nodig. Dit betekent dat jouw bedrijf binnen een specifieke tak moet vallen. Deze bepaalt onder welke regelgeving jij valt. In het verlengde hiervan liggen zaken zoals aansprakelijkheid, belasting en belastingvoordeel. Denk bij een rechtsvorm aan bijvoorbeeld een eenmanszaak of een vennootschap. Een vennootschap kan zowel onder firma of vennootschap, dit zijn de meest voorkomende rechtsvormen. Het is hierbij ook mogelijk om een beslistool van bijvoorbeeld de KVK zelf te gebruiken.

Het inschrijven bij de kamer van koophandel

Als je eenmaal op de hoogte bent van waar je bedrijf aan moet voldoen en je jouw naam hebt laten controleren door een bedrijf zoals Knijf. Dan is het tijd voor de daadwerkelijke inschrijving. Het inschrijven kost eenmalig een kleine bijdrage. In ruil daarvoor geeft de KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Daardoor is het niet nodig om je onderneming apart bij de Belastingdienst aan te melden. Je ontvangt na je inschrijving een omzetbelastingnummer en een btw-identificatienummer. Als je inschrijving voltooid is, is het tijd om opzoek te gaan naar klanten en een website te maken.