Waarom elke ondernemer zou moeten outsourcen

Om deze vraag te beantwoorden dan zullen we eerst moeten vertellen wat It-outsourcing is. Bij It-outsourcing gaat het voornamelijk om het uitbesteden van IT-activiteiten aan een extern bedrijf.
Als bedrijven in de groei zitten dan krijgt men ook te maken met netwerk problemen of men moet het IT-netwerk uitbreiden. De interne systeembeheerders hebben vaak moeite om dit werk te laten uitbesteden. Als organisatie is het wel van belang om mee te gaan met de ontwikkelingen in de tijd van digitale transformatie.

Is outsourcen de beste keus?
Het IT gebeuren word steeds complexer en dan kan het ook moeilijker worden om dit bij te houden, vandaar dat je ook zal zien dat er vanaf de jaren ’90 een groei is in de IT-outsourcing. Problemen kunnen intern niet zo snel en effectief verholpen worden door gebrek aan kennis. Als jezelf ook niet precies weet welke capaciteiten iemand moet hebben om jou IT werkzaamheden in goede banen te leiden dan kan dat voor problemen zorgen. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie eerst je huiswerk maakt. Is mijn bedrijf ready voor dit traject, hebben we alle middelen en is het technisch en organisatorisch mogelijk om het project op te starten? Vaak komt er juist rust in je organisatie wanneer je kiest voor outsourcing, dit omdat je personeel zich beter kan concentreren op hun eigen werk en geen brandjes hoeft te blussen van IT problemen.

De keus is gemaakt, maar wat zijn de voordelen?
Als de keus gemaakt is om de IT- activiteiten uit te besteden dan profiteer je gelijk van enkele voordelen namelijk:

  • Een Helpdesk die 24 uur beschikbaar is voor al uw ICT vragen en problemen;
  • Single point of contact, dat wil zeggen dat je een aanspreek punt hebt voor al je IT- problemen en of activiteiten;
  • Je hoeft niet te investeren in het aannemen van een eigen Systeem/ IT beheerder en als je die toch al in dienst had dan kan die zich concentreren op andere zaken die prioriteit hebben.
  • Een back-up systeem is niet meer nodig omdat jou back- ups extern worden gemaakt en beheerd, minder stress dus dat je werk verloren kan gaan;
  • Zowel de hardware en software kan je via hun aankopen, ze hebben namelijk de juiste kennis en kunnen je ook helpen geld te besparen, je koopt namelijk precies wat je nodig heb;
  • Bij calamiteiten en storingen kan er tijdig worden ingegrepen en heb je weinig tot geen downtime;
  • Externe IT beheerders werken veelal met toonaangevende bedrijven en hebben ook partnerships met grote spelers in de IT- sector en zijn dus altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen;
  • Uitbesteden kost je minder geld.

Je hebt meestal de keuze uit diverse SLA’s  oftewel onderhoudscontracten waarin je als organisatie zelf kan aangeven wat je wensen zijn en ook de standaard afspraken van onderhoud komen erin te staan. Uiteindelijk is het helemaal aan de organisatie en het personeel die moeten meewerken aan het slagen van een outsourcing traject. Als de keus eenmaal gemaakt is zal je ook merken dan je meer tijd overhoud voor je core business.